Roztrenowanie

31 października 2018

     

      Wielkimi krokami zbliża się jeden z najprzyjemniejszych aspektów treningu biegowego, czyli roztrenowanie. Czym jest, ile powinno trwać i co należy robić w czasie roztrenowania postaram się Wam przybliżyć na bazie mojego wieloletniego doświadczenia zawodniczego.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     Większość biegaczy przez cały rok jest bardzo aktywna, dużo trenujecie, sporo startujecie, zdarza się, że biegacie po dwa starty w weekend. Nasz układ mięśniowo szkieletowy ma prawo być zmęczony, zaczynamy skarżyć się na przewlekłe dolegliwości bólowe z układu mięśniowo-szkieletowego. To wyraźny sygnał naszego organizmu mówiący o tym, że już czas na odpoczynek. Nasze ciało podczas każdego treningu i zawodów jest narażone na liczne mikrourazy i zaburzania układu ruchu na wskutek różnych dysfunkcji.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Podstawowym zadaniem okresu roztrenowania jest REGENERACJA.

Jest to okres, w którym nie startujemy w zawodach, biegamy 50% mniej kilometrażu niż dotychczas, nie robimy żadnych akcentów, skupiamy się na jednostkach treningowych z niską intensywnością.

     W okresie roztrenowania dobrze jest zająć głowę innymi rzeczami, odpoczynek psychiczny jest także bardzo istotny. W tym czasie odpoczywa nasze ciało i umysł, wyłączamy z głowy cyferki, prędkości itp. Starajmy się złapać „luz” psychiczny. Dla osób, które przez cały sezon pilnowały zdrowego odżywiania okres roztrenowania jest także po to, żeby w tym czasie cieszyć się słodkimi przekąskami, nie zwracając uwagi na kalorie.

   Warto także odwiedzić dobrego fizjoterapeutę na tzw. „przegląd” naszego ciała. Po wymagającym sezonie zawsze coś się znajdzie do naprawy, to tak jak z samochodem, niby wszystko ok, ale jak wjedziemy na kanał to coś tam się znajdzie do zrobienia.

   W zależności od tego jak aktywny był to dla nas rok, roztrenowanie powinno trwać od 2 do nawet 5 tygodni. Bez odpowiedniej regeneracji nie ma mowy o tym, żebyśmy robili stałą progresję wyników i byli dobrze przygotowani do kolejnego sezonu. Im szybciej docenimy aspekt regeneracji w naszym całorocznym treningu, tym szybciej przekonamy się o korzyściach jakie będziemy zawdzięczać regeneracji.

    W okresie roztrenowania zadbajcie o trening funkcjonalny, popracujcie nad techniką, stabilizacją. Nie zapominajcie o solidnym rozciąganiu, które zazwyczaj jest pomijane przez cały rok. Dobry biegacz to sprawny biegacz. Zadbajcie o całe ciało, ćwiczcie wszystkie parte mięśniowe, wzmacniajcie i rozciągajcie całe ciało. Przygotujecie tym samym fundament do pracy treningowej jaka czeka Was w okresie zimowym.

 

 

 

Sebastian Wąsicki

Trener Lekkoatletyki

Created with WebWave CMS

Lorem ipsum dolor

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. In facilisis lorem commodo, tincidunt tortor luctus, porttitor neque. Fusce nisl massa, lobortis at diam vel

Skontaktuj się z nami

mail: kontakt@kontakt.pl

tel. 601 234 567 

Ul. Uliczna 25

Warszawa 02-200