Jak zacząć biegać i robić to efektywnie?

21 października 2018

     Nie ważne czy chcesz schudnąć, poprawić kondycję czy wystartować w zawodach. Pragnę zaproponować Wam kilka porad, od czego powinniście zacząć i na co powinniście zwrócić szczególną uwagę, zanim wyjdziecie na pierwszy trening biegowy.

 

Czy bieganie należy zacząć od wizyty w sklepie sportowym?

Bardzo wiele osób właśnie w taki sposób zaczyna swoją „biegową” przygodę. „Skoro mam biegać to muszę mieć zegarek z GPS, najnowsze buty itp..” Idziemy do sklepu, kupujemy sobie ww. artykuły sportowe, po czym przychodzimy do domu naładowani energią, bo mamy sprzęt do biegania.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sprzęt odkładasz i stwierdzasz, że zaczniesz od poniedziałku, bo jeszcze nie wiesz jak trening ma wyglądać, musisz ponownie przymierzyć zakupiony sprzęt i upewnić się czy wszystko na pewno dobrze leży zanim wyjdziesz w tym na zewnątrz…

Nadchodzi poniedziałek-ubierasz się i wychodzić na trening. Jakiś sukces jest. Zapominając o tym, że jest to Twój pierwszy trening zaczynasz dość mocnym tempem… Po 20’ wracasz spocony jak „szczur.” z językiem na wierzchu… Na gimnastykę nie masz już sił, bo zwyczajnie jesteś zmęczony. Wchodzisz do domu, bierzesz kąpiel i siadasz przed komputerem, bo przecież teraz trzeba wejść do sieci i zgrać endomondo na FB...

Takich sekwencji „treningu” robisz w najbliższym czasie kilka, aż doprowadzisz do momentu, w którym zacznie Cię coś boleć i wtedy pierwszą Twoją diagnozą jest przerwa, bo przecież przez bieganie coś sobie zrobiłeś. Zakupiony sprzęt ląduje w szafie, a Ty zapominasz o bieganiu. Koniec fascynacji bieganiem.

 

NIE TĘDY DROGA!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zacznij od postawienia sobie celu jaki chcesz osiągnąć trenując bieganie.

 

Masz dużą nadwagę i chcesz schudnąć? Super!

Chcesz poprawić swoją kondycję? Extra!

Może marzysz o wystartowaniu w zawodach? Genialnie!

Zacznij od postawienia sobie jasno określonego celu. Pamiętaj, że wszystko wymaga czasu, pracy i determinacji w dążeniu do celu. Tu nie ma drogi na skróty ani miejsca na „słomiany zapał”. W innym przypadku Twój „sukces” skazany jest na porażkę. Zacznij od wizyty u lekarza, upewnij się, że nie masz żadnych przeciwwskazań do uprawiania sportu.

 

Marszobieg na początek

Ubierz wygodne buty sportowe, dres i znajdź dla siebie ścieżkę biegową (las, stadion) - unikaj twardych nawierzchni!

Jesteś nowicjuszem, nie możesz wchodzić na „głębokie morze”. Intensywny marsz, marszobieg i ćwiczenia ogólnorozwojowe to Twój trening na pierwsze kilka tygodni sportowej przygody. Trening jest nowym bodźcem dla Twojego organizmu, musisz go stopniowo przyzwyczajać do zmian, żeby trening był efektywny. Adaptacja nowych bodźców trwa od 4-6 tygodni systematycznej pracy np. 3 * w tygodniu. Nie spiesz się z zwiększaniem intensywności wysiłku, monitoruj swoje tętno, słuchaj się organizmu, obserwuj oddech i ciesz się każdym małym postępem. Wszystko notuj w swoim dzienniczku. Pamiętaj trening ma Cię naładować, nie rozładować.

 

Motywacja

Ten stan umysłu będzie u Ciebie zmienny. Pamiętaj, że Ty sam masz ogromny wpływ na poziom Twojej motywacji. Jeżeli masz cel, będzie Ci łatwiej. Pierwsze sukcesy dodadzą Ci kolejnej dawki motywacji, ciesz się z małych sukcesów - to one są źródłem wielkich rzeczy. Stopniowo podnoś sobie poprzeczkę. Zaplanuj to co chcesz osiągnąć, zaplanuj sobie cel główny np. Twoim celem głównym będzie zaliczenie biegu na dystansie 5 km. Na przygotowania daj sobie minimum 6 miesięcy. Na drodze do celu bądź systematyczny, staraj się trenować 3-4 razy w tygodniu. Po pierwszych 8 tygodniach treningu sprawdź swoją dyspozycję na dystansie 1 km. Po kolejnych 8 tygodniach pracy podejmij wyzwanie na dystansie 3 km. Jesteś już blisko, dalej cierpliwie trenuj, kolejne tygodnie zlecą bardzo szybko i cel główny masz już na wyciągnięcie ręki.

 

Zrobiłeś to! Tryskasz energią, coś co kilka miesięcy temu było dla Ciebie niemożliwe do zrealizowania stało się faktem! 

Wystarczy tylko chcieć, co masz zrobić jutro zrób dzisiaj!

 

Powodzenia!

 

Sebastian Wąsicki

Trener Lekkoatletyki

Created with WebWave CMS

Lorem ipsum dolor

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. In facilisis lorem commodo, tincidunt tortor luctus, porttitor neque. Fusce nisl massa, lobortis at diam vel

Skontaktuj się z nami

mail: kontakt@kontakt.pl

tel. 601 234 567 

Ul. Uliczna 25

Warszawa 02-200